Ceci est le dernier Montefiore News.
Si vous avez des News importantes comme un prix, un événement, … vous pouvez toujours transmettre la nouvelle à Marc Frédéric, qui l’affichera sur le site Web de Montefiore.
Ceci veut dire que des nouvelles du type « X vient de rejoindre l’unité Y » ne doivent pas être diffusées dans les News, mais vous pouvez en informer Marc Frédéric pour tenir à jour le répertoire de notre personnel.
Merci d’avance de votre compréhension.

Bienvenue à

• Laurine Duchesne (L. Wehenkel)
  • Roman Mormont (P. Geurts, R. Marée) Leveraging user interactions and auxiliary data for learning with small data.
  • Michael Fonder (M. Van Droogenbroeck). His topic of research will be related to computer vision and artificial intelligence.
  • Michael Castronovo (D. Ernst)

Pour rappel, le vade-mecum du nouveau chercheur est disponible sur l’intranet (existe en version française et en version anglaise).

2016 IEEE Scene Background Modeling Contest (SBMC 2016)

Results of the 2016 IEEE Scene Background Modeling Contest (SBMC 2016) were issued recently [see http://pione.dinf.usherbrooke.ca/sbmc2016/ ]

And … the winners are two techniques proposed by Benjamin Laugraud, Sébastien Piérard and Marc Van Droogenbroeck. Congratulations to them!

Full results and ranking at http://pione.dinf.usherbrooke.ca/results/

Description of the contest

In scene analysis, the availability of an initial background model that describes the scene without foreground objects is the prerequisite, or at least can be of help, for many applications, including video surveillance, video segmentation, video compression, video inpainting (or video completion), privacy protection for videos, and computational photography.

Few methods for scene background modeling have specifically addressed initialization, also referred to as bootstrapping, background estimation, background reconstruction, initial background extraction, or background generation. However, many challenges still remain unsolved, including handling sudden illumination changes, night videos, low framerate, and videos taken by PTZ cameras; thus, model learning is highly required.

The aim of the contest is to advance the development of algorithms and methods for scene background modeling through objective evaluation on a common dataset.

143 nouvelles publications déposées sur ORBI depuis le 23 mars 2015, ce qui porte à 3888 le nombre de publications du département sur ORBI, dont 2875 sont peer-reviewed.

Pour rappel, il est très important que chaque chercheur encode régulièrement ses publications sur ORBI. Cette base de données devient petit à petit la source centrale de l’institution pour tout une série d’évaluations et rapports. La politique du département est d’y déposer toute publication qui doit figurer dans de tels rapports, en particulier les publications dans les revues internationales, les chapitres de livres publiés avec comité de sélection, les articles de proceedings de conférences internationales, et les thèses de doctorat.